Monday, December 7, 2009

ibu di usia muda

Sanggup tak nak jadi ibu di usia 17 thun.klu dulu mgkin YA..klu blum kawen pada usia tersebut nmpaknya akan digelar anak dara xlaku.but not now.nih bukan nk memalukan mane2 pihak.just nk sharing about something..

Pglmn aku jaga spm kat pusat x.ade seorg calon kat pusat tu sdg sarat mngandung.dah 8 bulan.begitu gigih utk m'ambil spm.m'jawab exam dgn keadaan perut m'buyung ke dpan.byangkan.msti xselesa.hr pertama exam,dia pkai baju kurung biasa.tp kena tgur dgn ketua pngawas.dia jwab baju skolah dah kentat.ketat xketat dia kena pkai bju skolah.sbb ini rules.dia calon skolah.

Siannya aku tgok.muka dia lgsung xceria.pale pulak tu.aku bersangka baik.aku rsa ank yg dikandungkan tu ialah ank sah taraf.rupenye sangkaanku meleset.ckgu skolah tu ckp dia terlanjur,aku xsgka.xsnggup dgar.muka budak baik gile.aku tak mau komen byk ats keterlanjuran dia.takut kena kat btg hidung aku.

Tapi aku sgt sedih dan kasihan.p'tgahan spm, dia deliver baby.huhu.dapat ank buah laa.tp dia ibu muda yg gigih.3 hari bersalin, still nk jwb exam.jd calon hospital.aku bngga klu ibu2 hari ni m'punyai smngat gigih mcm ni,tp aku xsuke dan lgsung xbngga klu ank tu ank xsah taraf..

YA ALLAH..smoga taubatnya diterima olehMU ya allah.
p/s..sekarang ni mcm2 kes kat sekolah, gerrun maaa

4 comments:

cheqna said...

cheqna banyak berdepan dengan kes2 sebegini..

mintak jauhla dari kita ye...

Maryam said...

well kina, now you are a teacher. hopefully you can educate your student supaya tak ada antara mereka akan mengalami nasib macam pelajar yang awak ceritakan ni...

shakirah_kiyo said...

BUdak yg kina cite tu dah deliver baby ke? Siannye budak tuh

S-N-B said...

saya bangga dengan pelajar yang pregnant tu, bukan sbb ketelanjuran nya (saya berharap dia bertaubat) tetapi kerana kegigihan dia
1. tetap mengambil spm yang penting untuk masa depan
2. TIDAK MENGGUGURKAN KANDUNGAN ITU!! ini yang paling saya bangga, kerana sekarang terlaliu bbanyak kes menggugurkan dan membuang anak..
yang lepas terserah pada Allah, kita harap di akan bertaubat nasuha, anak itu juga tak bersalah dan berhak hidup di muka bumi ini..