Monday, March 8, 2010

anak

anak.......anugerah yg bgitu berharga yang ALLAH anugerahkan kepada pasangan suami isteri. kalau setahun kawen blum ade anak, msti masing2 dah gelisah. takut si suami akan mencari isteri lain, manakala si suami juga resah kerana takut dikatakan gagal mengahsilkan sperma yang berkualiti dalm erti kata lain ialah 'mandul'

aku bukan nak cerita pasal mandul atau kawen lain. tapi aku nak cerita pasal org yang sgt suka membanggakan anak. aku tahu, aku blum ade anak.so, aku masih belum diuji. xtahu macam mana persaan org yg ade anak. selalu sgt org2 sekeliling aku ni cerita pasal anak-anak masing-masing.

anak aku paling pandai kat sekolah tu
anak aku lukisannya cantik
anak aku sijilnya banyak
anak aku kereta besar, rumah besar, gaji besar, bininya lagi besorrr,
anak aku best student kat universiti...(uhuhu...kalau best student msti dah masuk paper kot..tapi aku xpernah baca pun..)
anak dara aku tu laku betul, baru 14 thun dah 5,6 org dtg meminang..(walaupun yg meminang smua kategori lelaki yg sama umur dgn bapaknya...)

smua nak bangga pasal anak. btuuull...anak tu anugerah ALLAH yg xternilai. tapi untuk dibangga-banggakan ke?hmm....anak tu pun sbenarnya merupakan satu ujian. ALLAH nak uji...bila anak pandai, bersyukur x kite?bila anak kurang menyerlah, bersabarkah kite, berusaha kah kite??
ade sorg nenek yg aku kenali. anaknya smua berjaya. keretanya smua besar2.salah-seorg daripada anaknya merupakan org penting salah sebuah IPTA terkemuka di ibu negara. tapi dia xpernah cerita pasal anaknya. kalau jumpa je, dia akan cerita pasal

pagi tadi umah nenek telah dimasuki musang
tengok ni...rumah nenek dah semak, rumput dah naik
pisang nenek kat depan umah tu blum masak2 lg..

hmm..mmg nenek ni tak pernah bangga diri cerita anaknya kat org lain...

ingatlah...anak ialah harta paling berharga kat dunia. harta bukan untuk dibangga-banggakan. tapi merupakan amanah ALLAH yg paling berat untuk kita dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.

1 comment:

shakirah_kiyo said...

Kina, so, tu gmbar cucu nenek tu ke?