Friday, July 24, 2009

budak pelat

lama dah aku tidak berkesempatan untuk mengupdate blog..nikmat kesenggangan waktu telah diganti dengan nikmat lain...skrg aku dah bzz sket.buat ape ntah...


ok, semua tlg senyap boleh. selagi tak senyap, kite xakan mula blajar..
seorg murid pelat masih berlari ke sana, sini seperti cacing kepanasan...

'shahadan, tolong duduk tempat awak...'
'potpet....mcm2 syahadan serita kat aku.....dgn perkataan yg aku kurang fahami'

'ok2...syahadan nnt dah besar nak jd ape??'
'tata tigu...'
jenuh aku memikir...apakah profesion yg ade kaitan dengan tata...i know 'tigu' tu refer kepada cikgu.
mungkinkah dia nak jadi pegawai LADA...yg ade kaitan sikit ngn agriculture...
'owh, shahadan nak jadi LADA ye???'
'bukan...saya nak jadi taga macam kat sekolah tu...'
kali ni, percakapannya lebih teratur...baru aku faham, rupanya shahadan bercita-cita untuk menjadi seorg jaga aka pak guard...
hukhuk...aku tak pernah dgr org yg bercita-cita nak jd pak guard.bukan aku nak memandang rendah ke atas kerjaya pak guard, tapi biasanya budak2 msti bercita-cita tinggi...ade nak jd doktor, cikgu, polis, askar...lagi2 budak2 skrg ni...

'shahadan tak nak jadi cikgu ke?'aku saje tnya nak tgok reaksi murid berkenaan
dia menjawab dgn telo pelat
'saya nak jadi cikgu, tapi nnt saya terangkan murid-murid tak faham saya cakap ape, sebab saya pelat...'
huhu...aku terus sedih...siannya budak ni.
'shahadan, awak nak tak petua menghilangkan pelat...?'
'nak cikgu'shahadan kelihatan begitu bersemangat
aku pun bagilah petua yg umi aku guna...sebab dulu one of my sibbling also pelat...
beberapa hari kemudian aku tanya balik kat shahadan...
'awak ikut tak petua yg cikgu bg...??'
'ikut cikgu, tiap2 pg sy buat....'

8 comments:

Anonymous said...

siannya shahadan...

HuSna aNaK EnCiK aZaHaR said...

petua ape kina??
sharela...~~

ismiaisha said...

hehe~
petua apa tu k.kina?
nak tau jugak..
=D

DeeN said...

apa petuanya?
Nanti bleh la implement kat suku sakat yg ada masalah pelat neh. Er.. tp kadang2, pelat tu cam comel jer, kan?

INOTLOVEHUNTER said...

aku pelat gak..
nak tau petua juge boleh?

kekcoklat said...

hai titu tina...
petua nye, amik batang lalang, and sapu kat lidah setiap pagi..

INOTLOVEHUNTER said...

kek coklat, tak luka ke nanti lidah tu???

t!3y@ said...

pe petua nk krg kn pelat tu???
xkn xleh share petua ko tu...